Recital de vioară şi violoncel

Afis DascalacheTURNEUL ÎN ROMÂNIA AL DUO-ULUI MAISTOROVICI-CODINA (vioară – violoncel)

Violonistul şi compozitorul Vlad Maistorovici şi violoncelistul Pau Codina au întreprins în România un mini turneu organizat de Asociaţia Culturală “Paul Constantinescu 2009” Ploieşti. Primul recital s-a desfăţurat în Sala de Festivităţi a C.N. “I.L.Caragiale” fiind ralizat în parteneriat cu Casa de Cultură “I.L.Caragiale” din Ploieşti. Sala s-a dovedit neîncăpătoare pentru publicul venit la manifestare, fapt care i+a bucurat nespus pe organizatori, cu atât mai mult cu cât, la aceeaşi oră avea loc la Filarmonică, recitalul contratenorului Cezar Ouatu.

Vlad Maistorovici si Pau Codina

Vlad Maistorovici si Pau Codina

Cel de-al doilea recital a avut loc la Buşteni, în minunata sală a Centrului Cultural “Aurel Stroe”, unde soliştii au fost întâmpinaţi cu ospitalitatea deja binecunoscută a directorului instituţiei, domnul Titi Spurcaciu.

Programul Duo-ului a cuprins lucrările cele mai reprezentative din repertoriul pentru această formaţie camerală: Sonata de Maurice Ravel, Duo op. 7 de Zoltan Kodaly, Dos Choros de  Heitor Villa Lobos şi Passacaglia de G.F.Haendel.

Duo (Sonata) pentru violoncel şi pian, dedicat de Ravel memoriei lui Claude Debussy (care se stinsese din viaţă în 1918), a fost compus între anii 1920 şi 1922. Prima parte a apărut în anul 1922 într-un volum colectiv, intitulat Mormântul lui Claude Debussy, 10 compoziţii pentru pian, instrumente şi voce, unde, alături de Ravel apăreau numele celor mai importanţi compozitori ai vremii: Paul Dukas, G. Francesco Malipiero, Eugène Goossens, Bela Bartok, Florent Schmitt, Igor Stravinski, Manuel de Falla, Erik Satie.

Cuvântul chôro înseamnă în limba portugheză plânset, strigăt şi desemnează un gen de muzică practicată de muzicanţii stradali brazilieni care utilizează atât instrumente tradiţionale africane cât şi europene. Villa Lobos a supranumit generic stilul acestor creaţii brasilofonie. El a compus între anii 1920 şi 1929 o serie de 14 lucrări intitulate Chôros, unele pentru ghitară solo, pian solo, flaut, cor şi orchestră, etc. Dos Chôros pentru vioară şi violoncel încheie această serie.

Duo pentru vioara şi violoncel, Op. 7 (1914) de Zoltán Kodály (1882-1967) a fost scris la începutul primului război mondial, dar a văzut luminile rampei abia în anul 1924 când s-a cântat în Festivalul ISCM de la Salzburg. În scurt timp lucrarea a devenit o piatră de încercare pentru tandemele vioară-violoncel. Concepute în mod tradiţional pe schema Repede-Lent-Repede, părţile lui, se succed într-o unitate absolută. În prima parte, Allegro serioso, non troppo, gesturile muzicale rapsodice inspirate din folclor sunt preluate cu naturaleţe de la un instrument la altul, ca într-un dialog. Violoncelul conduce cu eleganţă Adagio-ul central, fiind secondat cu pasiune fluctuantă de vioară. Partea a III-a Maesoso e largamente ma non troppo lento, conţine o retorică muzicală convingătoare, din care izbucneşte vulcanic Presto-ul strălucitor.

Interpreţii Vlad Maistorovici şi Pau Codina au dovedit reale calităţi solistice, confirmând încă o dată succesele obţinute de ei de+a lungul anilor pe marile scene ale lumii.

Vlad Maitorovici a avut numeroase apariţii ca solist pe scene din Marea Britanie, Franţa, Olanda, Belgia, Germania, Elveţia, Italia, Croaţia, Rusia, Israel, Statele Unite, Brazilia și România. Este invitat al festivalurilor prestigioase ca Verbier, St. Prex, Newbury Spring, Spoleto, Festivalul Enescu, SoNoRo. În sezonul 2012-2013 este solist al ansamblului Contrechamps Geneva. Este membru fondator al ansamblului Mercury Quartet. A susținut masterclass-uri ca profesor invitat la scoli prestigioase ca Lilla Akademien Stokholm, King’s College Londra, Sothampton University, Dartington International Summer School, Conservatorul din Geneva.
”Atrăgătoare și răsunătoare” (Musical America), pline de ”contraste vii” (London Financial Times) și caracterizate prin ”plasticitate a exprimării” (Actualitatea Muzicală), compozițiile sale sunt interpretate și înregistrate de ansambluri şi interpreţi renumiţi ca London Symphony Orchestra, London Philharmonic Orchestra, European Union Chamber Orchestra, Britten-Pears Orchestra, Ansamblul Profil, Ansamblul Icon Arts, François Xavier Roth, Clemens Schuldt, Tiberiu Soare, Gabriel Bebeșelea, Christian Badea.
Născut in 1985 la Ploieşti, urmează cursurile Liceului de Artă Carmen Sylva unde studiază vioara cu Adrian Ceapă şi ia lecţii private cu Ioana Croitoru. La vîrsta de 16 ani, recomandat de pianista Lory Wallfisch, obţine o bursă la Yehudi Menuhin School unde studiază vioara cu Natalia Boyarskaya. În 2008 obține diploma de Bachelor cu dublă specializare de la Royal College of Music, unde studiază vioara cu Felix Andrievsky și compoziția cu Jonathan Cole. Continuă cu un Master în compoziție la aceeași instituție sub îndrumarea compozitorului Mark Anthony Turnage și apoi un Master de Solist cu violonistul Pierre Amoyal la Conservatorul din Lausanne. În paralel studiază repertoriul cameral cu Bruno Canino la Scuola di Fiesole din Florența. În prezent este doctorand la UNMB sub îndrumarea compozitorului Dan Dediu. S-a perfecționat la cursuri de măiestrie ale violoniștilor Zakhar Bronn, Donald Weilerstein, Krszistof Wengrzyn, Anna Chumachenko, Boris Kushnier și ale compozitorilor Magnus Lindberg, Oliver Knussen, Colin Matthews, Giaccomo Manzoni, Dan Dediu și Dan Voiculescu.

Pau Codina Masferrer s-a născut în 1988 la Barcelona și a început studiul violoncelului la vârsta de cinci ani cu Eulalia Subirà. A studiat apoi cu Ivan Chiffoleau, Daniel Grosgurin, Peter Thiemann, Louise Hopkins și Gary Hoffman.
După ce a absolvit Yehudi Menuhin School în 2006 și Guildhall School of Music and Drama din Londra în 2010, Pau și-a continuat studiile la Chapelle Musicale Reine Elisabeth din Bruxelles.
De-a lungul carierei sale de până acum a fost invitat al multor festivaluri, între care faimoasele Manchester Cello and Chamber Music Festival și Kronberg Cello Festival. A cântat pe scene importante din Spania, Anglia și Germania, cum ar fi Wigmore Hall, Royal Festival Hall, Purcell Room, Pau Casals Auditorium, și Palau de la Musica Catalana Barcelona. Ca solist, a cântat în compania unor orchestre de renume, ca Barcelona Sinfonietta, Empordà Chamber Orchestra, Andorra Chamber Orchestra, Südwestdeutsches Kammerorchester Pforzheim, Franz Liszt Chamber Orchestra din Budapesta.
Pau este pasionat de muzica de cameră și este membru al cvartetului de coarde Idomeneo și al ansamblului de violoncele Cellophony, cu care a susținut concerte în săli importante din Anglia, Franța, Belgia, Germania, Austria și Elveția.
În afară de activitatea concertistică, Pau a fost distins cu premii la multe concursuri internaționale, ca MBF Guilhermina Suggia în anii 2004 și 2007, bursa Geofrey Shaw, bursa Martin Musical, premiul Schlosskonzert al festivalului de violoncel de la Kronberg, premiul III și premiul criticii la concursul Primer Palau din Barcelona, și cel mai recent premiul I și premiul EMCY la concursul Jeunesses Musicales Madrid.

Interpreţii primesc flori de la Ana-Maria Ionescu

Interpreţii primesc flori de la Ana-Maria Ionescu

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s